Proč jsme neviděli Mustanga v roce 2009 aneb příběh o jednom lumpovi

29.06.2009 15:00

 

Rádi bychom se s Vámi podělili o příběh co jsou někteří lidé zač, jak nedrží slovo a proč pak vypadáme jako idioti...

 

Každou Memorial Air Show připravujeme asi 9 měsíců předem. Majitele a piloty letadel kontaktujeme od prosince předešlého roku. Pana Anderse Saetherse jsme telefonicky kontaktovali v lednu 2009. Řekl, že má k dispozici Mustanga, Invandera, Huntera a Vampira. Pan Saethers již mnohokráte byl v Roudnici, přesto jsme v každém telefonátu řešili roudnickou runway. Po 3 měsících svedl kvalitu dráhy na pojistné podmínky (pan Saethers totiž má neustále nějaké problémy) a tak jsme raději účast Huntera zrušili. Pokud by jej potvrdil, stejně by s ním nepřiletěl, což bychom zjistili v sobotu v 11 hodin dopoledne a to již jiné letadlo neseženete a 7.000 € si můžete "usušit" a nebo je tahat na balónku jako číslo do vystoupení ...

 

Dohodli jsme se s panem Saethersem na účasti Mustanga, Invandera a Vampira, s tím že přiletí již v pondělí (kvůli počasí a zkušenostech s panem Saethersem) a my mu zorganizujeme prohlídku Prahy - Karlových Varů - Karlštejna - vše na naše náklady. Nabídl jsem mu, že pošlu aktuální AIP letiště, což jsem učinil. To bylo koncem ledna. Do 20. března jsem ani po urgencích neměl od pana Saetherse cenovou nabídku a proto jsem mu ten den opět volal. Slíbil, že ji pošle a požádal mne opět o AIP. Opět.

 

Poté následovala řada telefonátů, proč ještě neposlal cenovou nabídku. Dozvěděl jsem se , že "I am in my car, I can´t call now." nebo "I am not in my office, I will do it tommorow." nebo "I am shopping at this moment, I can not call." atd.

 

To už jsem si připadal jako blb a tak jsem poprosil kolegu Martina Helebranta (kterému tímto předávám poděkování za nervy při dlouhých telefonátech).  Počátkem června (po 6 měsících) jsme se konečně dozvěděli, že za vystoupení Mustanga, Invandera a Vampira požaduje 16.000 €. Martin pana Saetherse upozornil že počítáme s jeho příletem počátkem týdne před Show. Odpověď zněla: "No problem, Martin".

 

V úterý před Show Martin volal pana Saetherse, zda platí Mustang, Invander a Vampir. To potvrdil. S příletem však že prý máme počítat až ve čtvrtek. Kdo sledoval meteo situaci v týdnu věděl, že od východu přechází fronta a tudíž přílet od západu a severu (což je případ pana Saetherse) je nejvhodnější a čím později, tím hůře.

 

Ve středu večer jsme se dozvěděli, že počasí nevypadá dobře (pan Saethers objevil Ameriku) a nemůže přiletět. Avšak ujistil nás, že technika je OK a letadla jsou připravena na let do Roudnice.

... Spitfire z Francie ve středu přiletěl.

 

Ve čtvrtek ráno voláme s dotazem, kdy odstartuje. Dozvídáme se, že vzhledem k počasí (fronta došla nad Německo a východní část Francie) plánuje odlet v pátek odpoledne.

... YAK z Německa ve čtvrtek přiletěl.

 

V pátek ráno opět voláme. Platí večerní přílet? "I dont know. But I am checking the Weather and I will see, if there will be no problem, guys."

 

V pátek večer voláme. Kde jste. Pan Saethers sděluje, že on s Invanderem ze Švédska nemůže kvůli počasí a že určitě přiletí v sobotu ráno. Říkám mu, že sobota je pozdě, že Show začíná v 11 hodin. 

... Bückeři z Německa přilétávají, Mitchell přilétává a pan Saethers řeší počasí.

 

Pilot Mustangu je od pátečního rána nedovolatelný a proto nevíme, co se děje. Platí nebo neplatí přílet. A když ano - kdy? To již odpovídám na mnohé dotazy (některé arogantní) že nemám na postu organizátora co dělat a podobně ...

 

V pátek ve 22 hodin přijde Martinovi SMS s textem o vyhořelé elektrice a relátkách a pan Saethers definitivně tímto končí účast na MAS 2009 s letounem Invander. Ve hře tedy zůstává Vampire a Mustang. Ne nadlouho ...

 

V sobotu v 10 hodin volá sám od sebe pilot Mustangu (po 24 hodinách bez spojení s ním). Má technickou poruchu s chlazením motoru a v sobotu shánět díl je problém. I v daleké cizině se pracuje do pátku a až od pondělí. Škoda že půl roku jsme byli domluveni o příletu počátkem týdne.

 

Kdyby alespoň Saethersovi muži protočili vrtule na začátku týdne, možná by na závady přišli. Každý ví, že tato technika je 60 let stará a není to nový Mercedes, kde stačí otočit klíčkem a jet. Jsem 100% přesvědčen, že do čtvrtka večer (v případě) Mustanga a pátku ráno (v případě pana Saetherse s Invanderem) letadlo nikoho nevidělo.

 

Nebýt našeho zavolání pilotovi Vampiru, nepřiletěl by ani on. V pátek, kdy fronta přešla nad Francii jsme ho doslova přemluvili vydat se na cestu. Nabídl totiž možnost, že přeletí do Lucemburku, natankuje a poletí dál. Nechápu, proč nemohl ten den pokračovat do Roudnice, když nad Německem již bylo po frontě a během letu do Lucemburku bouřky ještě byly. To již řešit nechci, protože Vampír nakonec přiletěl. Na poslední chvíli, ale přiletěl.

 

Pokud jste tento text dočetli až sem, tak snad pochopíte, jak nesolidní pan Saethers je. Kdyby alespoň protočil vrtule v pondělí, mohli jsme sehnat náhradu. Sice týden před akcí (navíc v čase Air Show v Zeltwegu) to je opravdu problém, ale vždy se najdou borci jako posádka B-25, kterou jsme raději ve středu kontaktovali a oni přiletěli.

 

Chcete-li s námi poděkovat panu Saethersovi za jeho "výstup" Mustanga a Invandera, rád Vás uslyší na :  +47 90612442  nebo na aks.shf@online.so

 

 

Organizátoři

 

P. S. a ještě jednou díky Martine Helebrante - já na Setra (jak ty říkáš) nemám nervy

 

Po napsání tohoto příběhu jsem ani netušil, jaká jobovka nás za pár minut čeká...

 

Pan Saethers od nás dostal v roce 2007 o 5.000€ více. Proč? Poslal tenkrát o jedno letadlo méně. Místo dvou jen jedno. Pilotovi, který měl přivézt platbu, však řekl, že má přivézt peníze za obě letadla. Abychom zamezili nepříjemnostem s pilotem, zaplatili jsme za 2 letadla ( pouze Mustang ), i když bylo ve vystoupení pouze jedno. V roce 2003 to bylo stejné, když dostal za tři ( Invader, Mustang a Vampir ), přilétly pouze dvě.  Slovo gentlemana, že příště (letos) nám pan Saethers sleví 5.000€. Letos z celé Saethersovi letky dorazilo jen jedinné letadlo. Při platbě jsme se pilota zeptali, zda ví o naší dohodě s panem Saethersem a cenu tudíž snížíme o právě těch 5.000€. Pilot jen zalapal po dechu. Vysvětlil jsem mu co a jak se tedy má. Třikrát. Ani nemusím popisovat jakou sprchu jsme obdrželi, když nám sdělil, že letadlo NENÍ pana Saetherse a je jeho vlastní. Pan Saethers si tedy sedí v Norsku u piva, možná i s líbezným úsměvem se těší s našimi 5.000 Eury. A my s pilotem Ericem Hootonem řešíli nezáviděníhodný problém. Pan Hooton je majitel letadla Vampire, panu Seathersovi vůbec nepatří a to nemluvím o tom, že jsme měli panu Hootonovi zaplatit 5.200 Euro, ale pan Seathers panu Hootonovi řekl, že mu dá za vystoupení 4.000 Euro. Prostě 1.200 malá domů …

 

Proto šiřte do světa, že pan Saethers z Norska je podvodník a lump a nezaslouží si ani odplivnout!!

 

P. S. S. Peníze jsme panu Hootonovi zaplatili po dvou hodinách hledání řešení tohoto problému, který jsme ani my a ani pan Hooton nezavinili, z naší aeroklubácké pokladny. A pana Saetherse ať vezme navždy čert !!!!!